Experimenten in het speciaal onderwijs

07/02/2013 at 20:11

In het kader van de EXSO-regeling (experimenten met ICT in het speciaal onderwijs) van Kennisnet is een onderzoek uitgevoerd naar hulpprogramma voor dyslectische kinderen. Het onderzoek vond plaats op basisschool Panta Rhei in Deventer. Deze school schenkt veel aandacht schenkt aan de ontwikkeling van dyslectische leerlingen.

Het taalprogramma Sprint Plus wordt vaak ingezet in het speciaal onderwijs om kinderen met dyslexie te helpen lezen en schrijven. Het programma heeft een voorleesfunctie, woordvoorspeller en spellingscontrole die het makkelijker moeten maken voor kinderen met dyslexie om foutloos te lezen en te schrijven.

Het doel van het onderzoek was om te kijken of kinderen die vaker gebruik maken van het programma ook daadwerkelijk betere vooruitgang boekten. Verschillende groepen werden geïntroduceerd aan het programma, waarbij de ene groep 5 uur per week bezig was met Sprint Plus en de andere aanzienlijk langer. Uit het onderzoek blijkt dat alle leerlingen wel vooruitgang boeken dankzij het systeem, maar dat de mate waarin het programma wordt gebruikt niet altijd relevant is. Leerlingen die elke dag hulp van het Sprint Plus krijgen hadden geen voorsprong in de ontwikkeling tegenover de leerlingen die het programma niet zo vaak gebruikten.

De video hieronder laat de opzet, uitvoering en de resultaten van het experiment zien op de basisschool.

Reacties zijn gesloten