Gamen in het onderwijs

25/01/2013 at 12:36

Veel ouders merken de laatste tijd dat hun kind (meestal jongens) uren lang naar het computerscherm kan staren en een game kan spelen waarin hij helemaal in op gaat. Hoewel het natuurlijk niet goed is om elke dag 10 uur achter een computer te zitten zijn er ook een aantal goede punten te vinden bij kinderen die veel gamen.

DC34A4F4E9D1735AED5EA134C6E8B4D0

Veel kinderen die gamen zijn gemotiveerd. Ze doen hun best om het volgende level te halen en zo het spel uit te spelen. Bij spellen die met meerdere mensen worden gespeeld is competitie vaak een belangrijke rol. Dit maakt een spel vaak uitdagend en onvoorspelbaar, wat kinderen op den duur weer kunnen waarderen.

Veel scholen die speciaal onderwijs geven merken dat kinderen met gedragsproblemen makkelijker omgaan met een lesmethode die speelse elementen bevat.  Het doel van zulke lessen is niet om een bepaalde lesstof te leren maar deze stof kan gezien worden als een middel om het doel te bereiken. Door leerlingen zelf te laten bepalen hoe ze dit doel bereiken en doorgaans beloningen te geven blijven kinderen langer gemotiveerd om lessen te volgen. Als leerlingen aan het eind van de dag zeggen ‘is het nu al tijd?’ Uiteindelijk willen docenten deze ‘flow’ vinden en toepassen in hun lessen.

Meer informatie over de zogenaamde ‘gamification’ vindt je HIER.

Reacties zijn gesloten